Veelgestelde vragen

Antwoorden op de meest voorkomende vragen. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!

  1. Home
  2. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Kan ik ook ondersteuning krijgen vanuit mijn huidige woning? 

  • Dat kan, dit noemen wij Ambulante ondersteuning. Je woont dan zelfstandig en krijgt bij jou thuis ondersteuning van Woonzorgnet.

Krijg ik mijn verblijf vergoed als ik bij Woonzorgnet kom wonen?

  • Verblijf bij Woonzorgnet wordt betaald vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), de Wet Langdurige Zorg (WLZ) en de Jeugdwet (JW). Om bij WZN te kunnen wonen heb je een indicatie nodig. Voor de WLZ vraag je deze aan bij het CIZ en voor de WMO en JW kun je deze aanvragen bij je eigen gemeente. Ook kan onze afdeling Zorgbemiddeling je helpen bij het invullen van de aanvraag. Je betaalt altijd een eigen bijdrage, de hoogte hiervan is afhankelijk van je inkomen.

Wat is een eigen bijdrage en hoeveel hou ik dan over in de maand?

  • Een eigen bijdrage is een bedrag wat je, naast de kosten die vergoed worden vanuit de WMO of WLZ, zelf betaalt om te kunnen wonen bij Woonzorgnet of een andere instelling.
  • De hoogte van je eigen bijdrage is afhankelijk van je inkomen en is voor iedereen anders. Dit wordt berekend door het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Je houdt altijd de zak- en kleedgeldnorm over. Hiervan moeten nog wel de zorgverzekering en eventuele schulden betaald worden.

Moet ik verplicht mee eten als ik bij Woonzorgnet woon?

  • Op de meeste locaties bepaal je zelf of je gezamenlijk wil eten of dat je liever alleen in je eigen studio de maaltijd nuttigt.

Kan ik mijn huisdier meenemen als ik bij Woonzorgnet kom wonen?

  • In overleg met je begeleider is het mogelijk om gekooide dieren zoals vogels, konijnen of cavia’s mee te nemen. Andere huisdieren kun je in overleg met de Teamleider bespreken.

Mag er iemand komen logeren als ik bij Woonzorgnet woon?

  • Als je bij Woonzorgnet woont is het toegestaan om logees te ontvangen. Wel gaat dit altijd in overleg met je begeleider en moet dit vooraf gemeld worden.

Mag ik bij Woonzorgnet mijn eigen begeleider kiezen?

  • Als je bij Woonzorgnet komt wonen krijg je ondersteuning vanuit het cliëntteam. Mocht gaandeweg blijken dat de samenwerking niet goed verloopt, kun je dit bespreekbaar maken.

Mag ik alcoholische dranken drinken op de locatie?

  • Dit is afhankelijk van de locatie waar je woont en je eigen ondersteuningsvraag. Dit onderwerp is opgenomen in de huisregels, de locatieregels en in je ondersteuningsplan. Dit is dus voor iedereen verschillend.

Wat is de actuele wachttijd?

  • Voor ambulante ondersteuning hebben wij op dit moment geen wachttijden. Ben je op zoek naar beschermd wonen? Dan vind je de actuele wachttijden hier.

Wat zijn de toelatingscriteria en uitsluitingscriteria?

  • Meer informatie over de toelatingscriteria en uitsluitingscriteria vind je onderstaand.

Woonzorgnet regio’s