Locatie Reek: van boze buren naar beste buren

Locatie Reek

Van boze buren naar beste buren

  1. Home
  2. Actueel
  3. Locatie Reek: van boze buren naar beste buren

Locatie Reek: van boze buren naar beste buren

Woonzorgnet locatie Reek heeft een metamorfose ondergaan. Niet alleen het interieur is aangepakt, vooral de werkwijze van Woonzorgnet heeft veel veranderd op de locatie van voormalig Zorggroep ’t Zicht. Dat er na een periode van overlast -met ontevreden buurtbewoners als gevolg- een andere wind kan waaien, bewijst het team van locatie Reek. Buurtbewoners zijn tevreden over het plan van aanpak van de woonlocatie voor jongeren. Samen met collega Stijn Braam blikken we terug.
 

In gesprek met de buurt

“Een jaar geleden organiseerden we de eerste buurtbijeenkomst. Hier zijn we in gesprek gegaan met 25 buurtbewoners die heel erg boos en ontevreden waren. We hebben onze plannen, om de overlast tegen te gaan, gepresenteerd en gevraagd om geduld en vertrouwen” vertelt Stijn.

Het team van de locatie in Reek is aan de slag gegaan en heeft goed gekeken naar de doelgroep en zorgindicaties. Een aantal mensen zijn uitgeplaatst en er zijn doelgericht interventies gerealiseerd. Hierdoor is de overlast afgenomen. Een half jaar later werd er opnieuw een bijeenkomst georganiseerd om met de buurt de genomen stappen te kunnen evalueren. “Het was fijn om te horen dat er al veel verbetering merkbaar was voor de omwonenden. We vinden het belangrijk om in contact te blijven, ook als het goed gaat. Daarom hebben we iedereen een jaar na de eerste bijeenkomst nog een keer uitgenodigd. We hebben uitleg gegeven over onze ontwikkelingen. Tijdens een rondleiding kon iedereen vragen stellen, de mensen waren ook onder de indruk van de renovatie van het pand.”

Bereikbaarheid

Telefoonnummers zijn uitgewisseld, zodat buurtbewoners laagdrempelig contact op kunnen nemen. “Mocht er iets zijn, dan kunnen zij makkelijk rechtstreeks contact opnemen. Die ruimte ervaart de buurt ook, er wordt goed gebruik van gemaakt”, lacht Stijn. De overlast daadwerkelijk tot nulpunt brengen is niet makkelijk. “Hier wonen twaalf jongeren, die wel van muziek houden of een scooter hebben. Het belangrijkste is, dat er nu adequaat gehandeld kan worden wanneer er overlast ervaren wordt. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Journalist Hans van Alebeek schreef er een artikel over in Brabants Dagblad. Een quote uit het artikel: ,,In 2016 stonden we nog tegenover elkaar bij de rechtbank”, vertelt buurman Gijs Bossers. ,,Nu kan ik de medewerkers alleen maar complimenten maken over de manier waarop ze de zaken hebben aangepakt. Er zijn amper nog klachten.” Het hele bericht kun je hier lezen.

Ook interessant

Open dag nieuwe woonlocatie Mill: 15 oktober 2024
16.09

Open dag nieuwe woonlocatie Mill: 15 oktober 2024

NieuwsOp 15 oktober openen wij onze deuren in Mill voor verwijzers, (toekomstige) bewoners en medewerkers. Er is gelegenheid om kennis te maken, sfeer te proeven en om vragen te stellen.    

Nieuw: Individuele Plaatsing en Steun (IPS)
01.07

Nieuw: Individuele Plaatsing en Steun (IPS)

NieuwsIPS is een methode om mensen met een psychische aandoening te helpen bij het krijgen en behouden van betaald werk. In een IPS-traject kijkt de IPS-trajectbegeleider naar de kansen en mogelijkheden voor de deelnemer en…