Proefproject met zorgrobot Tessa

Proefproject met zorgrobot

Tessa verovert de harten van cliënten

  1. Home
  2. Actueel
  3. Proefproject met zorgrobot Tessa

Tessa verovert de harten van cliënten

Woonzorgnet startte onlangs een proefproject met de zorgrobot Tessa. Zes exemplaren worden ingezet op vijf locaties. “De ervaringen tot nu zijn erg positief”, aldus Kim Bosch, manager Ontwikkeling en Innovatie.  
 

Robots in de zorg. Alleen al het idee deed lange tijd vele wenkbrauwen fronsen. ‘Zó onpersoonlijk’, hoorde je dan. Toch ervaren steeds meer cliënten, zorgprofessionals én mantelzorgers de voordelen ervan in de praktijk. “Het dient als aanvulling”, benadrukt Kim. “Niet ter vervanging.”  

Cliënt Richard van Woonzorgnet ervaart de zorgrobot al enkele maanden als een fijn hulpmiddel. "Tessa herinnert mij bijvoorbeeld aan op tijd eten en drinken. Prettig omdat ik net een maagverkleining heb gehad en wel eens dingen vergeet. Soms vertelt ze ook een sprookje."  

Minder eenzaam 

Dag en nacht kan Tessa cliënten verbale begeleiding geven. Kim: “Als je de robot goed inzet, heeft dat echt toegevoegde waarde. Mensen krijgen meer zelfregie, meer privacy en kunnen langer zelfstandig wonen. Bijkomend voordeel is het sociale element: de robot staat open voor contact. Tessa reageert dus en cliënten zeggen zich daardoor minder eenzaam te voelen.”  

Nog een voordeel: “Rond bedtijd kan Tessa een cliënt motiveren om alvast de pyjama aan te trekken en tanden te poetsen. Als de begeleider dan op de kamer komt, is er meer tijd voor een leuk gesprek en hoef je niet meteen directief te zijn als een politieagent. Zorgt voor fijner contact.” 

Toch is de robot niet voor alle cliënten geschikt. "Sommige mensen vertrouwen het gewoon niet, zo’n vreemd apparaat in de ruimte. Ook vinden sommigen Tessa wel leuk, maar komen toch niet in beweging als ze iets vraagt. Dan is actievere aansturing nodig.”  

Tessa: “Goedemorgen Abdul, het is weer tijd om op te staan.” 

 

 

Waardevol voor begeleiders 

Ook op de werkvloer zien begeleiders dagelijks de voordelen van de sociale robot, zegt Kim. “Allereerst zien wij de vreugde bij cliënten. Er ontstaat écht een band. Daarnaast bespaart de inzet van de zorgrobot tijd. Nog geen zeeën hoor, maar misschien twee keer per dag een kwartier, rondom het verstrekken van medicatie of zo. Dat is dan toch 3,5 uur per week!” 

Het invoeren van de hulpvraag in de robot vinden veel medewerkers nu nog best tijdrovend. “Dat werkt via een app", legt Kim uit. "Een programma met standaard zinnen, maar teksten kunnen ook zelf worden ingetypt. Daarna druk je op een knopje om te testen. Als Tessa dan bijvoorbeeld een naam verkeerd uitspreekt, moet je wat anders proberen.” 

Eivormige bloempot 

De robot kan zichzelf niet verplaatsen. Tessa heeft wat weg van een eivormige bloempot die je op een centrale plek in de kamer plaatst. Kim: “Het uiterlijk kan worden aangepast. Een vriendelijke uitstraling of juist wat stoerder. Dat gebeurt natuurlijk in overleg of samen met de cliënt.” 

Tessa: “Hallo Suzanne, je mag je medicatie gaan halen.” 

 

De proef startte begin april met zes Tessa’s voor evenzoveel cliënten. De pilot draait inmiddels op de locaties Silvolde, Renkum, Nijmegen en Nunspeet. “De resultaten zijn veelbelovend. Na de zomervakantie is de eindevaluatie klaar, met aanbevelingen. We beoordelen dan of de inzet van meer zorgrobots waardevol is.” 

Ook interessant

Nieuw: Individuele Plaatsing en Steun (IPS)
01.07

Nieuw: Individuele Plaatsing en Steun (IPS)

NieuwsIPS is een methode om mensen met een psychische aandoening te helpen bij het krijgen en behouden van betaald werk. In een IPS-traject kijkt de IPS-trajectbegeleider naar de kansen en mogelijkheden voor de deelnemer en…

‘Ervaren helpers’, een nieuw boek van Mieni Westerink
21.06

‘Ervaren helpers’, een nieuw boek van Mieni Westerink

NieuwsOp 19 juni werd het derde boek 'Ervaren helpers' van Mieni Westerink in Nijmegen gepresenteerd.